اهمیت دوستی در قرآن
 
زیر سایه الله
در راه الله
دو شنبه 11 دی 1391برچسب:, :: 12:33 قبل از ظهر ::  نويسنده : یک بسیجی
اهمیت دوستی در قرآن/ کاش فلانی را به عنوان دوست بر نمی گزیدم!
خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: خداوند متعال در قرآن تصریح نموده که در روز قیامت گروهی از منحرفان و کسانی که مشمول عذاب الهی می‌شوند از دوستان و همنشینان ناباب خود می‌نالند.

دوستی حقیقی انسان را در مسیر حق و کمال و کسب فضایل یاری می‌کند؛ پیوند دوستی با افراد با ایمان نه فقط به درد دنیا می خورد بلکه در آخرت نیز می‌توان از آن بهره گرفت و نجات یافت.

اهمیت دوستی تا حدی است که خداوند متعال در قرآن تصریح نموده که در روز قیامت گروهی از منحرفان و کسانی که مشمول عذاب الهی می‌شوند از دوستان و همنشینان ناباب خود می‌نالند.

تبدیل شدن دوستی غیر پرهیزگاران به عداوت در روز قیامت طبیعی است، چرا که هر کدام از ٱنها دیگری را عامل بدبختی و بیچارگی خود می‌شمرد؛ غیرمتقین در روز قیامت به یکدیگر می‌گویند: تو بودی که دنیا را در نظر من زینت دادی و مرا به آن تشویق و ترغیب نمودی ولی پرهیزگاران که از رستگاران روز قیامت هستند به یکدیگر چنین سخن نمی‌گویند زیرا که پیوند دوستی آنها جاودانی است.

چه بسیار جوانانی که به علت رفاقت با افراد بی لیاقت فاسد و منحرف گشته و آن گاه جز حسرت و اندوه حاصل کارشان چیزی نیست.

آیه 27 سوره فرقان خداوند متعال می‌فرماید: ای وای بر من! کاش فلانی را به عنوان دوست بر نمی‌گزیدم پس باید با دقت دوستان خود را گزینش و سنجیده عمل کنیم و خود نیز بکوشیم دوستان خوبی برای دوستان‌مان باشیم که یکدیگر را به سعادت و جاودانگی برسانیم.

دوستی هایی که برای منافع مادی و مفاسد هوس انگیز زودگذر برقرار شده به علت این که عامل شقاوت و بدبختی گشته است به دشمنی سختی تبدیل خواهد شد. در روز قیامت، دوستی‌هایی که برای غیر خدا بوده همه تبدیل به دشمنی می‌شود. پیامبر(ص) گرامی اسلام(ص) ضمن حدیثی می‌فرمایند: روز قیامت تمام آشنایی‌ها و نسبت‌ها از بین خواهد رفت.

این که قرآن کریم در مورد مساله دوست و دوست یابی تاکید می کند که انسان‌ها باید دوست خود را با دقت و در برقراری ارتباط با دوستان سنجیده عمل کنند به خاطر این است که دوستی ها نه تنها در دنیا، بلکه در روز قیامت تاثیر بسزایی دارد. در روز قیامت دوستی گروهی از مردم تبدیل به دشمنی می‌شود و هر کدام دیگری را مایه سقوط و بدبختی و هلاکت خود می‌دانند و اعمال ناپسند و زشت خود را به گردن دیگری می اندازد.

انسان مجرمی که به دنبال راه گریز است گناهان و مفاسد اخلاقی خود را به گردن دوست و همنشین خود می‌اندازد او فکر می کند که در آنجا نیز مانند دنیا،‌ جای پهن کردن بساط زرنگی است، اما در قیامت هیچ چیز از ماموران و فرمانبران خداوند مخفی نخواهد ماند. سوره فجر آیه 24 می فرماید: "ان ربک لبالمرصاد" خداوند در کمینگاه انسان های خلافکار و مجرم است.

دوست و رفیق خوب دوستی است که آگاه و دانا باشد زیرا رفاقت با عالم اثرات مفیدی در زندگی فرد دارد همنشینی با عالم موجب حیات و روشنی دل است و سبب خوشبختی و سعادت و نیز رفاقت با عالم آگاهی و ادب رفیقش را افزون می‌کند.

امام علی (ع) می‌فرماید: همنشینی با فضلا و دانشمندان سبب زندگی و روشنی دل است. با عالم همنشین باش تا سعادتمند شوی. حضرت محمد(ص) هم می فرماید: ساعتی با عالم همنشین شدن از دوازده هزار مرتبه ختم قرآن محبوب تر است.

برقراری ارتباط با دوستانی که درستکار هستند مایه پیشرفت یکدیگر در مسیر الهی می‌باشند و این دوستی هم در دنیا و آخرت به سود ایشان خواهد بود ولی دوستی با بدکاران انسان را در مسیر شهوت و حرام قرار می‌دهد و انسان را به پرتگاه می‌اندازد و هم در دنیا و هم در روز قیامت به بدبختی و شقاوت و عذاب دایمی یکدیگر کمک نموده‌اند، در نتیجه لازمه دوستی شایسته و مناسب این است که یکدیگر را در امور دنیوی و اخروی یای رسانند و سعادت، خوشبختی و جاودانگی را برای یکدیگر به ارمغان آورند.

چند حدیث در رابطه با دوستی و برادری
چند حدیث در رابطه با دوستی و برادری برای شما ذکر می گردد:
* امام صادق(ع): آیا دین جز دوستى و محبت است؟! خداى عزوجل مى‌فرماید: «بگو: اگر خدا را دوست مى‌دارید از من پیروى كنید تا خداوند دوستتان بدارد. [سوره‌ی آل عمران، ۳۱]». (میزان‌الحکمه، حدیث ۳۰۹۷)

* امام باقر(ع): دین همان محبت و دوستى است و دوستى همان دین. (میزان‌الحکمه، حدیث ۳۰۹۸)

* امام صادق (ع): هر چیزى به چیزى آرام مى‌گیرد و مؤمن به برادر مؤمن خود آرامش مى‌یابد، چنانكه پرنده به همجنس خود آرام مى‌گیرد. (میزان‌الحکمه، ص۶۵)

* پیامبراکرم(ص): هان! دوست داشتن مؤمن یكى از بزرگترین رشته‌هاى ایمان است. (میزان‌الحکمه، حدیث ۱۶۵)

* امام صادق (ع): از نشانه‌هاى دین دوستى آدمى این است كه برادرش را دوست داشته باشد. (میزان‌الحکمه، ص۶۷)

* امام على(ع): بهترین برادر آن است كه در انجام كارهاى نیك بیشتر كمك كند، به خوبی‌ها بیشتر عمل نماید و با دوست و همنشین مهربان‌تر باشد. (میزان‌الحکمه، حدیث ۲۷۲)

* امام على(ع): بهترین برادر كسى است كه برادریش براى دنیا نباشد. (میزان‌الحکمه، حدیث ۲۶۵)

* پیامبراکرم(ص): بهترین برادر آن است كه در كارهاى آخرت یارى رساند. (میزان‌الحکمه، حدیث ۲۷۱)

* امام على(ع): دوستى اهل آخرت مى‌پاید چون علت آن پایاست. (میزان‌الحکمه، حدیث ۱۹۱)

* پیامبراکرم(ص): انسان مسلمان بعد از به دست آوردن سود اسلام سودى همچون برادرى كه براى خدا به دست مى‌آورد كسب نكرده است. (میزان‌الحکمه، حدیث ۱۷۹)

* امام على(ع): برادرى كردن به خاطر خدا محبت را خالص مى‌گرداند. (میزان‌الحکمه، حدیث ۱۸۷)

* امام على(ع): كسانى كه براى خدا برادرى ورزند دوستیشان مى‌پاید، چون عامل آن دوستى پایدار است. (میزان‌الحکمه، حدیث ۱۸۹)

* امام صادق(ع): به دلت بنگر، اگر دوستت را ناخوش داشت، بدان كه یكى از شما دو نفر كارى كرده است. (میزان‌الحکمه، حدیث ۲۰۷)

* امام على(ع) [در پاسخ به پرسش از«بدترین برادر»]: آن که معصیت خدا را در نظرت زیبا جلوه دهد. (میزان‌الحکمه، حدیث ۲۸۲)

* امام على(ع): برادر تو آن كس است كه گاه‌ِ سختى تنهایت نگذارد و به هنگام گناه از تو غافل نشود و هرگاه از او چیزى مى‌پرسى فریبت ندهد. (میزان‌الحکمه، حدیث ۲۴۲)

* امام صادق(ع): نیكوكاران چون با هم رو به رو شوند هر چند به زبان اظهار دوستى و محبت با هم نكنند دلهایشان به سرعت در آمیختن باران با آب رودخانه‌ها به هم انس گیرد و بدكاران هر گاه با هم روبه رو شوند هر چند به زبان اظهار دوستى و محبت با هم كنند دل‌هایشان از انس و الفت با یكدیگر دور است، همانند چهارپایان كه از مهرورزى با هم به‌دورند گر چه روزگارى دراز از یك آخور علوفه خورند. (میزان‌الحکمه ص ۱۷۱)

* امام على(ع): هر كه بعد از آزمایش درست، برادرى را انتخاب كند، رفاقتش بپاید و دوستیش استوار گردد هر كه بدون آزمایش برادرى انتخاب كند به ناچار به همنشینى با بدان دچار خواهد شد. (میزان‌الحکمه، حدیث ۲۸۵)

* امام على(ع): بهترین برادر آن است كه در نصیحت و خیرخواهى كمتر ملاحظه كند. (میزان‌الحکمه، حدیث ۲۵۹)

* امام صادق(ع): دوست‌داشتنى‌ترین برادرم كسى است كه عیب‌هایم را به من هدیه كند. (میزان‌الحکمه، حدیث ۲۷۸)

* امام على(ع): آنچه مانع شما مى‌شود كه از عیب برادرتان در پیش روى او انتقاد كنید جز این نیست كه مى‌ترسید او نیز عیب شما را رو در رویتان بگوید. شما براى واگذاردن آخرت و دوستى دنیا با هم یار و رفیق گشته‌اید. (میزان‌الحکمه، حدیث ۲۸۹)

* امام على(ع): ناملایمات را تحمل كن، كه تحمل كردن پوشاندن عیب‌هاست. انسان خردمند نیمش بردبارى(تحمل) است و نیم دیگرش چشم‌پوشى(تغافل). (میزان‌الحکمه، حدیث ۲۵۵)

* امام على(ع): با كسى كه خوبی‌هایت را مى‌پوشاند و عیب‌هایت را پخش مى‌كند، برادرى مكن. (میزان‌الحکمه، حدیث ۲۳۵)

* امام على(ع): برادر حقیقى تو آن است كه از لغزشت درگذرد، نیازت را برآورد، پوزش تو را بپذیرد، عیبت را بپوشاند، ترس را از تو دور كند و آرزویت را برآورد. (میزان‌الحکمه، حدیث ۲۴۱)

* امام صادق(ع): خداى عزوجل فرموده است: مردم خانواده‌ی منند، پس محبوب‌ترین آن‌ها نزد من كسى است كه با آنان مهربان‌تر و در راه برآوردن نیازهایشان كوشاتر باشد. (میزان‌الحکمه، حدیث ۳۱۲۲)

* امام صادق(ع): در وصف مؤمنان كامل مى‌فرماید: آنان كسانى هستند كه در روزگار سختى و آسایش به برادران نیكى مى‌كنند و در عسرت و تنگدستى دیگران را برخود ترجیح مى‌دهند و خداوند در وصف ایشان فرموده است: «و از خود گذشتگى مى‌كنند...» [سوره‌ی حشر، آیه۹]. (میزان‌الحکمه، حدیث ۲۶)

* امام على(ع): هرگاه یكى از شما بداند كه برادرش نیازمند است، زحمت خواهش را از دوش او بردارد. (میزان‌الحکمه، حدیث ۳۰۰)

* امام على(ع): اداى حقوق برادران، برترین اعمال پرهیزگاران است. (میزان‌الحکمه، حدیث ۳۰۲)

* امام صادق(ع): هرگاه یكى از شما تنگدست و گرفتار شد، به برادر خود بگوید و خویشتن را آزار ندهد. (میزان‌الحکمه، حدیث ۲۹۹)

* امام صادق(ع): خداوند یار مؤمن است مادام كه او یار و مددكار برادر خود باشد. (میزان‌الحکمه، حدیث ۳۰۳)

* امام کاظم(ع): كسى كه برادرش براى رفع گرفتارى یا حاجتى به او پناه ببرد و او بتواند پناهش دهد اما ندهد، بى‌گمان پیوند ولایت خداى تبارك و تعالى را بریده است. (میزان‌الحکمه، حدیث ۳۰۶)

* پیامبراکرم(ص): اگر سه خصلت در برادر خود دیدى بدو امید ببند: حیا، امانتدارى و راستى؛ اگر این سه را ندیدى به او امید مبند. (میزان‌الحکمه، حدیث ۲۸۷)

* امام صادق(ع): هر كس محبت خود را در جایگاه مناسبش ننهد در معرض قطع رابطه قرار گرفته است. (میزان‌الحکمه، حدیث ۲۱۵)

* امام على(ع): دوستى احمق چون درخت آتش است كه اجزاى آن یكدیگر را می‌سوزانند. (میزان‌الحکمه، حدیث ۳۰۵۸)

* امام على(ع): نباید توانایى برادرت در قطع رابطه با تو بیشتر از توانایى تو در پیوند با او باشد و نباید توانایى او بر بدى كردن بیشتر از توانایى تو بر نیكى كردن باشد. (میزان‌الحکمه، حدیث ۲۱۸)

* امام على(ع): هرگاه خواستى از برادرت ببُرى، مانده‌اى از دوستى خود براى او بگذار كه اگر روزى آن مقدار برایش آشكار شود به آن بازگردد. (میزان‌الحکمه، حدیث ۲۱۰)

* امام صادق(ع): پس از قطع رابطه با برادرت از او بدگویى مكن،كه راه بازگشت به تو بسته مى‌شود، زیرا شاید كه تجارب او را به سوى توبرگرداند. (میزان‌الحکمه، حدیث ۲۱۴)

* امام صادق(ع): ملعون است، ملعون است،كسى كه برادرش با وى از در صلح و آشتى درآید و او آشتى نكند. (میزان‌الحکمه، حدیث ۲۱۳)

* امام صادق(ع): هر كه خواهان افزودن بر شمار برادران [و یاران] نباشد، به زیان گرفتار آید. (میزان‌الحکمه، حدیث ۱۵۶)

* امام على(ع): هر كس براى هر خطایى از برادران كناره‌گیرى كند دوستانش كاهش یابند. (میزان‌الحکمه، حدیث ۲۴۴)

* امام على(ع): ناتوانترین مردم كسى است كه از به دست آوردن چند برادر ناتوان باشد و درمانده‌تر از او كسى است كه برادران به دست آورده را از دست بدهد. (میزان‌الحکمه، حدیث ۱۵۹)

* امام علی(ع): در گذشته مرا برادرى بود كه در راه خدا برادریم مى‏نمود. خردى دنیا در دیده‏اش وى را در چشم من بزرگ مى‏داشت ... . (نهج البلاغه، حکمت ۲۸۹)

* امام على(ع): با برادرى ورزیدن در راه خدا برادرى به بار مى‌نشیند. (میزان‌الحکمه، حدیث ۱۸۱)

و من الله توفیق

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید نظر یا دتون نره Welcome to my blog comments or Dtvn s
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زیر سایه الله و آدرس bsej.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 20
بازدید ماه : 104
بازدید کل : 60591
تعداد مطالب : 75
تعداد نظرات : 20
تعداد آنلاین : 1