شهادت آيت الله حسین غفاري
 
زیر سایه الله
در راه الله
پنج شنبه 7 دی 1391برچسب:, :: 10:25 قبل از ظهر ::  نويسنده : یک بسیجی

شهادت آيت الله حسین غفاري

 

 
شهيد آيت ا... حسين غفاري، در سال 1295 در آذرشهر تبريز متولد شد و ديري نپاييد که پدرش را از دست داد و پس از طي تحصيلات مقدماتي، عازم تبريز شد و 30 سال فقيرانه زندگي کرد و به تحصيل علوم ديني پرداخت. در سال 1324 عازم قم گرديد و در محضر بزرگاني چون آيت ا... بروجردي به کسب فيض پرداخت و پس از 11 سال راهي تهران شد. ايشان در سال 1340، زماني که حسنعلي منصور، طرح انجمن هاي ايالتي و ولايتي را مطرح کرد، به فعاليت عليه اين لوايح پرداخت و تا قيام پانزده خرداد، با سخنراني هاي خود به افشاي ماهيت رژيم پهلوي پرداخت. در شب 12 محرم، 15 خرداد 1342، هنگاميکه از سخنراني برگشته بود، ماموران به خانه اش حمله کرده و او را دستگير و زنداني و در زندان شهرباني مورد بازجويي و شکنجه قرار دادند. پس از آزادي، همچنان به مبارزه خود ادامه داد و بار ديگر توسط ساواک دستگير شد. ايشان طي سالهاي 53-1350 به مبارزات خود شکل تازه اي داد و کمتر در ميان آشنايان ظاهر مي شد. شهيد آيت ا... غفاري در تير ماه 1353، در تهران دستگير شد و اين آخرين دوران زندان اين مبارز نستوه بود. پسر ايشان در مورد آخرين ملاقات با پدر مي گويد : "پدر را در آخرين ملاقات، کشان کشان، با پاها و دست هاي شکسته و در حاليکه بيش از يکي دو دندان در دهانش باقي نمانده بود و سراسر صورت و اندامش زير شکنجه هاي وحشيانه، در هم کوبيده شده بود، پشت ميز ملاقات آوردند. بيش از يکي دو جمله بين ما رد و بدل نشد؛ او گفت: تصور نمي کنم ديگر يکديگر را ببينيم ... فرداي همان روز شنيديم که ساعت 2 بعد از ظهر ( 7 دي 1353 )، پدر، از محيط رنج آوري که آخرين مرحله امتحان بندگي را در آن گذراندند، آسوده شده و به وصال معبود رسيده است.
سالروز شهادت آیت الله شیخ حسین غفاری

آیت الله شیخ حسین غفاری در سال 1335 در روستای آذرشهر دیده به جهان گشود . از همان كودكی به علت از دست دادن پدر برای امرار معاش خانواده كار می‌كرد. او كه علاقه زیادی به فراگیری دانش داشت در روستای خود مقدمات را فرا گرفت و برای ادامه تحصیل نزد علمای بزرگ تبریز مشغول به تحصیل شد و پس از چندی به قم رفت. آیت‌الله غفاری با شور و حال ، مشغول كسب دانش دینی شد و با درایت و جدیت، كفایه و خارج مكاسب را آموخت. در همین دوران در حالی كه همچنان تنگدست بود با دختر حاج میرزا علی مقدس تبریزی ازدواج كرد.

آیت‌الله غفاری پس از یازده سال راهی تهران شد و از سال 1340 فعالانه به افشاگری مظالم رژیم شاه پرداخته و در افشای نیرنگ خائنانه انجمنهای ایالتی و ولایتی گامی مؤثر برداشت. به خاطر جدیت در مبارزه بارها از سوی رژیم شاه دستگیر شد. شهید غفاری در زندان هم آرام ننشست و با روحیه‌ای بالا، به فعالیتهای خود ادامه می‌داد. در زندان كلاسی جهت كسب معارف الهیه ایجاد نمود و عاشقانه به ائمه اطهار متوسل شد. رفتار او در زندان چنان تأثیری داشت كه منافقین و حتی تعدادی از سران ماركسیست هم از عقایدشان دست برداشتند.

آیت‌الله حسین غفاری كه حتی در بدترین شرایط نیز دست از مبارزه بر نمی‌د‌اشت در تاریخ 6/10/53 به شهادت رسید. پیكر غرقه به خونش پس از تشییع در حرم حضرت معصومه و اقامه نماز در قبرستان دارالسلام به خاك سپرده شد. یادش گرامی و نامش جاودان باد.

برخى از فعالیتهاى شاخص:
حضور در تهران بعنوان امام جماعت مسجد الهادی درسال 1334
مخالفت با طرح انجمنهای ایالتی وولایتی درسال 1340
دستگیر وزندانی درقیام 15 خرداد 1342
بازداشت درسالهای 1345 و1353
تبدیل مسجدالهادی به یکی از کانونهای حساس مبارزه با رژیم شاه
دستگیری منجربه شهادت درسال 1353
تحمل شکنجه های وحشتناک ماموران ساواک از قبیل شکستن دندانها و دستها، سوزاندن پاها در روغن داغ

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید نظر یا دتون نره Welcome to my blog comments or Dtvn s
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زیر سایه الله و آدرس bsej.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 290
بازدید کل : 60877
تعداد مطالب : 75
تعداد نظرات : 20
تعداد آنلاین : 1